Terug naar ons verhaal

"We werken in projecten meer als bedrijven dan als klassen. Vanuit onze visie op de toekomst."

Bernd-jan (docent & onderzoeker) en Franklin (zelfstandig bewegingsexpert) doen onderzoek naar gezond hardlopen door middel van geluid.

Bernd-Jan & Franklin

Ik werk nu aan een project om mensen meer in beweging en dus gezonder te krijgen. En wij doen dat door te kijken naar hardlopen. Veel mensen gaan hardlopen, maar krijgen al snel blessures en stoppen dan weer. Wij willen technologie inzetten om hen te helpen die blessures te vermijden.

We kunnen een hardloper niet volhangen met technologie, dus we zijn uitgekomen op audio. We zetten bewegingen om in geluid en via een koptelefoon krijgen wij de feedback over hoe de loper loopt.

Met drie docent-collega’s – we kenden elkaar al van buiten Fontys – hebben we dit project nieuw leven ingeblazen en opgedeeld in kleinere stukken. Die kleine stukken geven we aan studenten die er hun eigen invulling aan geven. Media-design pakt een deel op, Software een ander enz..

Een soort van extern, ja. Fontys Sport Hogeschool doet mee, we hebben een enorm betrokken bewegingsexpert die meewerkt; Franklin. En de sensoren die we gebruiken komen bij een aantal bedrijven vandaan.

De docenten die ons hierbij helpen, weten dat ongetwijfeld nog beter, maar ik merk dat ze vooral die skills ontwikkelen waar ze later veel aan hebben; contact zoeken met experts en bedrijven, dingen aan de praat krijgen, ontdekken, analyseren. Dat is erg waardevol.

Die coacht ze, deelt kennis en ondersteunt ze. Ze werken in scrums met de studenten. Ze luisteren en geven antwoorden, maar zullen nooit voorkauwen.

Wij allemaal. De docenten zijn echt heel erg gemotiveerd en betrokken. Wijzelf zitten in een soort dubbelrol van sterk gemotiveerde onderzoekers én begeleiders. Veel studenten gaan mee in dat enthousiasme. Een paar richten zich vooral op hun cijfers. Misschien boeit de materie hen minder.

Je kunt ze niet dwingen, wel inspireren. Dus ga de dialoog aan, zoek naar waar bij je studenten de motivatie zit en stimuleer die. Er is eigenlijk geen recept voor, maar als student kies je niet zomaar voor deze studie, dus de basis is eigenlijk altijd goed.

Jazeker, omdat we sturen op zelfstandigheid, werken we in projecten meer als bedrijven dan als klassen. We werken vanuit onze visie op de toekomst van de ICT en de ICT’er: NEW GEN ICT. Ze krijgen tools, kennis en coaching. Wat dat betreft gaan de projecten echt verder waar de lessen ophouden.

Bernd-Jan

docent en onderzoeker @ Fontys ICT

quote icon left

We werken vanuit onze visie op de toekomst: NEW GEN ICT. Wat dat betreft gaan onze projecten echt verder waar de lessen ophouden.

quote icon right

Ik werk mee aan een project dat gaat over verantwoord bewegen bij hardlopen. Ik analyseer de manier waarop mensen bewegen en kijk hoe dat verantwoorder kan om te helpen blessures te voorkomen.

Ja klopt. We weten inmiddels dat mensen anders gaan bewegen bij andere soorten muziek. En we hebben manieren gevonden om via geluid feedback te krijgen over iemands manier van lopen. Die twee ontdekkingen combineren we nu in een loop-app.

We begonnen om samen met studenten te ontwikkelen. Toen kregen we heel veel interessante data terug, maar niet wat we zochten. We zijn zelf verder gegaan met ontwikkelen en de studenten gaan ons nu helpen testen.

Het klinkt simpel; je gaat lopen en je krijgt met geluiden feedback over bijvoorbeeld de juiste manier afzetten en landen. Maar als onderzoeker moet je veel variabelen meenemen; wat is de conditie van de loper? Is hij of zij ervaren? Zijn er blessures?

Daarom is dit voor iedereen zo’n mooi project. Want wat is de perfecte manier van bewegen? Daar is geen template voor? Dus hoe bepaal je de uitgangspunten? Mooie uitdagingen voor iedereen die hierbij betrokken is.

We komen vaak bij elkaar en op cruciale momenten, zoals de tests, werken we samen. En we hebben besloten om zonder contracten gewoon eerlijk alle kennis te delen met elkaar.

Je kunt ook ontzettend veel leren van de manieren waarop dingen niet werken. Studenten komen met nieuwe ideeën en manieren om onze vragen te beantwoorden. Ook al kunnen wij er dan niks mee; je hebt dan toch heel veel geleerd.

Ze bewaken het proces en ze helpen alle betrokkenen om kennis te combineren. Bijvoorbeeld kennis van AI, die kan heel nuttig zijn, misschien wel zonder dat we dat zelf zien. Vanuit hun expertise zien de docenten vaak verbeteringen en toevoegingen.

Ik zou de docent ook wel wat meer als ondernemer willen zien. Nog meer richting bedrijfsleven. Wat we nu ontwikkelen, kunnen we als Fontys ICT zelf oppakken, als een soort bedrijf. De tijd is er rijp voor. Want NEW GEN ICT gaat niet alleen over de studenten, maar ook over de manier waarop we naar het vak kijken en erin samenwerken.

Franklin

Freelance bewegingsexpert

quote icon left

Wat we ontwikkelen, kunnen we als Fontys ICT zelf oppakken, als een soort bedrijf. Want NEW GEN ICT gaat niet alleen over de studenten, ook over de manier waarop we naar het vak kijken en erin samenwerken.

quote icon right