Terug naar ons verhaal

"De docenten inspireren me. Ze kijken net anders naar ontwikkelingen."

Martin van Atos ontwikkelden samen met studenten Teun en Michelle een AR-Game voor supermarkten. Martin en Teun vertellen erover.

Teun & Martin

Samen met vijf andere studenten doe ik voor mijn minor een industrieproject voor en met Atos. Daarbij gaan we als team vol het diepe in. Het lijkt wel op school, maar het is meteen ook praktisch en doorpakken. Maar wel heel tof.

Het voelde vanaf dag 1 echt alsof we al bij een bedrijf werkten. Alsof we collega’s waren. Niet alleen qua sfeer maar ook door de inhoud, want wat we maken moet ook echt haalbaar zijn, aan praktische eisen voldoen en werken.

Een augmented reality game voor supermarkten die past bij een spaaractie gericht op kinderen. De kinderen scannen producten en sparen zo gebouwen en spullen om zelf bijvoorbeeld een boerderij te bouwen.

We willen kinderen laten zien waar de producten in de supermarkt vandaan komen. Hoe ze gemaakt of gekweekt worden. Zodat ze leren dat niet alles zomaar ineens in de schappen ligt.

Plannen, vergaderen, informatie verzamelen en overleggen met Martin van Atos; de “klant” in ons project. Wat we niet wisten, zochten we uit. Zo hebben we ook nieuwe technieken geleerd die ver buiten onze comfortzone lagen. Maar dat hield ons scherp. Zo leer je.

Als een coach; iemand die ons als studenten op weg helpt, maar het niet al te ‘lerarig’ gaat staan uitleggen. Iemand die ons helpt en enthousiast maakt om nieuwe skills te ontwikkelen die hij of zij bij voorkeur zelf in het bedrijfsleven heeft opgepikt.

Met alleen kennis doe je over tien jaar niks meer in de ICT. Daarvoor verandert het te vaak en te snel. We hebben een nieuwe kijk op ICT nodig. NEW GEN ICT noemen we dat hier; blijven ontdekken, blijven leren en open blijven staan voor nieuwe technologieën. Dat moedigen onze docenten echt aan.

Teun

Student ICT & Media Design

quote icon left

Ik zie onze docenten als coaches; ze helpen ons, maar gaan niet 'lerarig' staan uitleggen.

quote icon right

Officieel heette ik de opdrachtgever, maar in de praktijk werkte ik gewoon mee aan het project. Als het nodig was – bijvoorbeeld bij lastige beslissingen – stond ik boven de partijen om knopen door te hakken.

Jazeker. Ikzelf begeleid stages en scripties en ik geef af en toe les. Vanuit Atos doen we met Fontys ICT bijvoorbeeld projecten rond IOT of nano-structuren en blockchain technologie.

Dat ze een gezonde hoeveelheid vakinhoudelijke kennis hebben, snappen hoe processen werken, daar zicht op kunnen houden en dat hij of zij hbo-kwaliteit borgt. Wij willen graag echt samenwerken en alles bespreken. Daarin vinden we elkaar gelukkig ook.

Omdat we samen met studenten in zo’n project vrij snel iets moeten bedenken en maken. Dan heb je mensen nodig die de praktijk kennen en de studenten uitdagen om alles uit zichzelf te halen. Dan pas krijg je die hbo-kwaliteit van werken.

Ja. Zij zijn met bepaalde ontwikkelingen al verder dan wij. Bijvoorbeeld omdat zij zonder bepaalde regels kunnen werken. Zij delen hun onderzoeksresultaten met ons en wij delen wat wij weten en tegenkomen in onze dagelijkse praktijk. Zo inspireren we elkaar.

Ze inspireren me. Zij hebben kennis van actuele onderwerpen die wij weer niet hebben. Samen met de studenten kijken ze net anders naar ontwikkelingen. Dan voel je hun enthousiasme over bijvoorbeeld milieu, duurzaamheid en maatschappelijke belangen.

Dat ik werk met studenten, want die staan voor de toekomst. Ze houden mij scherp en flexibel. Bijvoorbeeld over projecten communiceren via Whatsapp? Dat was even wennen. Maar als de resultaten goed zijn, is het natuurlijk prima.

Martin

Technology Lead Atos

quote icon left

Wij willen meer leren over nieuwere technieken, zoals AR. Een aantal docenten heeft daar gelukkig verstand van. In projecten helpen we elkaar nieuwe kennis op te doen. Dat geeft energie en vrijwel altijd mooie resultaten.

quote icon right