Terug naar ons verhaal

"Als docent word je steeds meer onderzoeker. Je blijft jezelf ontwikkelen."

Petra (Docent en onderzoeker A.I en Big Data) en Mark (Lector Interaction Design) vertellen over hun rol in de toekomst van ICT.

Mark & Petra

De dialoog tussen mens en machine en dan met name het lezen van menselijke emoties door apparaten. Ik wil daarbij techniek graag persoonlijker maken en met mensen laten interacteren op basis van emoties. En dat binnen de grenzen van ethiek, want die is de laatste jaren steeds belangrijker geworden binnen de ICT.

Meer die van onderzoeker dan van klassieke docent. We zijn aan het veranderen naar een kennisinstelling. Docenten doen steeds meer projecten samen met studenten, als gelijken en daarbij krijgen ze ook volop ruimte om zichzelf te blijven ontwikkelen.

Vroeger stopte een project na een leerperiode, of het nou af was of niet. In een kennisinstelling geef je je unfinished product door aan een volgende projectgroep. Het werkt veel meer zoals het bij bedrijven ook gaat. Weggooien is zonde.

Vroeger hing er nog wel zo’n zweem omheen van ‘einde carrière’, dus ik word maar docent. Nu is het echt een innovatieve volgende stap in je loopbaan. Veel collega’s werken ernaast ook nog voor andere organisaties.

We werken veel samen met bedrijven die al verder zijn dan wij. Docenten draaien dan mee in onderzoeken. Dat is even aanpoten, maar het houdt je wel scherp en actueel met je kennis.

Ja, meer flexibiliteit. Ook van de studenten trouwens. Je klapt niet aan het einde van het jaar een lesboek dicht en dat was het dan. Een project kan nog niet af zijn en volgend jaar verder gaan. Of tijdens vakanties doorlopen bij een bedrijf. Dat moet je leuk vinden.

We gaan naar empathische technologie; apparaten die emoties kunnen lezen en gesprekken kunnen voeren met mensen. Een heel nieuwe, maar spannende wereld die verder gaat dan software en slimme speakers. Denk maar eens aan wetgeving en ethiek. Dat gaat verder dan alleen code, dat is echt NEW GEN ICT.

Mark

Lector Interaction Design

quote icon left

We zijn aan het veranderen naar een kennisinstelling. Docenten doen steeds meer projecten samen met studenten, als gelijken en daarbij krijgen ze ook volop ruimte om zichzelf te blijven ontwikkelen.

quote icon right

Ik ben als postdoc bezig met de toekomst van het vak “AI Engineer”; een vak waarin we nu studenten opleiden. Daarnaast ben ik stagecoördinator en afstudeerbegeleider Software Engineering.

Met zoveel mogelijk projecten uit het werkveld leren we studenten om gebruik te maken van de laatste technieken en tools. We kunnen heel snel inspelen op veranderingen, bijvoorbeeld door snel een studierichting voor nieuwe ontwikkelingen op te zetten.

Die onderzoeken nieuwe technologieën en vertalen deze naar lesmateriaal, ze zijn een vraagbaak en coach voor de studenten die ermee aan de slag gaan.

Docenten krijgen ruim de tijd voor scholing en ze leren van projecten met bedrijven. Ik ontwikkel mezelf volop door samenwerkingen met universiteiten, netwerkorganisaties en bedrijven. Die kennis deel ik dan weer met collega-docenten.

Nee, zeker niet. In alle onderzoeksprojecten en projecten uit het bedrijfsleven moet er uiteindelijk een prototype ontstaan. De begeleidende docenten werken daar zelf hands-on aan mee. Dat is dus learning by doing.

We gaan meer van traditionele manieren van programmeren naar zelflerende algoritmes op basis van data. Van projecten in stappen op basis van regels die je al kent, naar software met AI die je traint om zelf te leren. Dat is echt een revolutie voor software engineers.

Met een speciale afstudeerrichting ICT & AI, inclusief projecten die lopen van Business-idee tot product. En met een expertisecentrum en een lectoraat AI & Big Data.

Petra

Docent en onderzoeker A.I en Big Data

quote icon left

ICT - en zeker AI – is veel meer dan code en machines. Het gaat ook om ethiek en wetgeving. Het gaat om mensen. Daar hebben we hier ook echt oog voor.

quote icon right