Terug naar ons verhaal

"Ik zoek docenten die ik bijna collega kan noemen".

Canisha en Niek (studenten) willen niet ouderwets in de schoolbanken zitten, maar het gevoel hebben dat ze al bij een bedrijf werken.

Canisha & Niek

Een project met meerdere afdelingen: media, business en software. We hebben een platform ontwikkeld waarmee organisaties contracten kunnen opstellen die ook goed leesbaar zijn voor laaggeletterden.

Ja, gelukkig wel, want ik bleef steken in een bepaalde denkrichting. Mijn docent heeft me daaruit gehaald, door vooral steeds te vragen waar ik mee bezig was en me uit mijn comfortzone te halen. Toen zag ik ineens wat er misging.

Nee, jij moet juist zelf het contact leggen, anders laten ze je zelf nadenken en ontdekken. Maar als je dan naar ze toe gaat, staan ze voor je klaar. Om je adviseren en ondersteunen.

Onze docenten komen uit de vakgebieden waarin ze lesgeven. Met die kennis en praktijkvoorbeelden laten ze lesuren heel erg lijken op het werk dat we later gaan doen. Zo ben je al voorbereid op contact met bijvoorbeeld bedrijven.

Vooral een ondersteunende collega of meewerkende voorman. Zo noem je dat toch? Zij starten een project op en nemen de studenten mee, als opdrachtgever, maar ook als mentor. Je werkt zelfstandig en je kunt aankloppen voor hulp en feedback.

1 x per week doen ze een soort voortgangscheck en dat is genoeg. Je mag leren van je fouten, maar je hoeft natuurlijk niet helemaal onderuit te gaan. Voor de rest is jouw tijd jouw verantwoordelijkheid.

De een geeft klassikaal uitleg, de ander kiest voor bijvoorbeeld een workshop. Dus je zit niet alleen maar op te letten en op te schrijven, maar je doet mee. Ze wijzen je ook op events, boeken en websites die voor jou interessant zijn. Daarin motiveren ze je heel erg.

We hebben zelfs geen klaslokalen meer. We zijn het meeste met projecten bezig. Als een docent merkt dat bepaalde kennis nodig is, krijgen we die als klas of in een klein groepje.

Vooral efficiënter. Ik zie nu nog heel veel processen en systemen waar te veel stappen in zitten en waar te veel mensen zich nog mee moeten bemoeien. Dat kan stukken slimmer.

Canisha

Student ICT & Media Design

quote icon left

Het klinkt misschien wat bot; maar ik wil geen docent die mijn tijd verdoet. Geen ouderwetse lessen, maar kennis waar je op dat moment iets aan hebt. En die krijg ik hier gelukkig volop.

quote icon right

Samen met andere richtingen, studenten en docenten werken we aan een tool om de dichtheid van een bevolking te meten. Ik help met programmeren en visualiseren.

Jazeker. Het was even puzzelen wie wat zou gaan doen, maar uiteindelijk hebben we nu een front-end die met waardes uit technologie – gemaakt door collega-studenten van een andere richting - berekent en visualiseert hoe druk het op een bepaalde plek was.

De docent coacht en komt er af en toe bij zitten om te kijken, luisteren en observeren. Maar tenzij er iets heel er misgaat, hoor je niks. Je moet echt zelf om advies gaan vragen.

Mij bevalt het prima. Ik wil maximaal voorbereid zijn op later en dan houdt ook niemand je hand vast. Dus als ik zo kan werken krijg ik al een beeld van hoe het er later aan toe zal gaan. Zo leer ik zelf hoe ik nieuwe skills oppik.

Stel je eens voor dat ik nu een programmeertaal leer en de taal goed ken als ik klaar ben. Over tien jaar komt er een nieuwe taal en sta ik met lege handen. Gelukkig leer je hier hoe je je zo’n taal eigen maakt, zodat ik dan straks snel kan overstappen.

De docenten geven je basisinformatie en een richting zodat je weet wat je moet doen. Dan ga je zelf onderzoeken en toepassen. Je docenten ondersteunen en werken met je samen, als gelijkwaardige. En als zij iets niet weten, kennen ze wel iemand die het wel weet.

Nee, alle deuren staan hier open zodat je zoveel mogelijk kunt leren en je nieuwsgierigheid kunt uitleven. Geen enkele docent weet alles en ze verwijzen ook naar elkaar. Dat vind ik wel uniek aan deze opleiding. Zo voelt het niet als een traditionele school.

Ja, gelukkig wel. Je leert ook dingen die je echt niet liggen, maar je pakt wel door. Dan helpen je docenten je en soms pushen ze je gewoon omdat ze weten dat die kennis je van pas gaat komen in je carrière.

Luisteren, informatie geven als het relevant is, mij verbinden met het bedrijfsleven en openstaan voor mij en mijn vragen. En als ik met ze kan lachen, is dat een mooie bonus.

Meerderen. Ze zijn niet allemaal hetzelfde (gelukkig niet), maar met de meesten kan ik het prima vinden. En zij met mij, hoop ik.

Ik geloof dat wij als ICT’ers straks 100% baangarantie hebben. Er is nog zoveel te automatiseren. Er zijn nog genoeg processen waarin mensen nu fouten kunnen maken, die veel beter door software en machines gerund kunnen worden.

Niek

Student ICT & Software

quote icon left

Het liefst heb ik docenten die ik bijna collega’s kan noemen. Die me het gevoel geven dat ik al bij een bedrijf werk en niet in de schoolbanken zit.

quote icon right