Terug naar ons verhaal

"De docenten houden ons gefocust en uit de comfort zone"

Michael (student) en Teade (Lector High Tech Embedded Software) praten over samenwerking en het openstaan voor nieuwe visies en prikkels.

Michael & Teade

Natuurlijk. We hebben gewerkt aan een aantal semi-slimme robots en een die echt slim is; voor de Robo Cup. Nu werk ik samen met een team aan een meer geavanceerde robot: een hospitality robot. Een die gasten verwelkomt, ze rondleidt en vraagt om data die met hun bezoek te maken heeft.

Misschien wel, maar niet zoals we het hier deden. De docenten geven niet echt les. Ze geven je de basisinformaties, inspireren je, helpen je je weg te vinden naar nieuwe kennis en coachen je dan. Wat je daarmee doet, hangt af van je inzet en je verbeeldingskracht.

Door projecten als deze en de soft skills die je daarmee ontwikkelt, kun je straks veel makkelijker aan de slag bij een bedrijf. Deze manier van onderwijzen helpt je veel beter om je aan te passen aan nieuwe situaties en technologieën dan wanneer je alleen maar gewone skills leert en kennis verzamelt.

We praten en discussiëren over theorieën en je hebt veel contact, zeker in het begin van je studie. Je mentor ondersteunt je persoonlijke groei. Je kunt andere docenten benaderen als je je horizon wilt verbreden. En dat is heel waardevol.

Zij houden het contact met bedrijven en externe partners. Zij zorgen voor de verbinding. Ze houden ons gefocust en, als dat nodig is, halen ze ons uit onze comfort zone. Bijvoorbeeld door je voor te stellen aan nieuwe mensen die jou kunnen helpen en andersom.

Ze houden me op schema met mijn projecten en dat doen ze niet alleen door te vragen of ik mijn opdrachten uitgevoerd heb. Ze willen zeker weten dat ik kennis en inzichten uit mijn activiteiten haal. Zodra ze merken dat je vrijheid aankunt, laten ze jou je ding doen.

Die moet minder kennis uit boeken halen en zich meer gaan verdiepen in de concepten achter programmeren. En je moet in staat zijn nieuwe technologieën bij te houden. Vasthouden aan maar één technologie is echt een slecht idee.

Meestal als mensen over de toekomst praten, klinkt het abstract en ver weg. Onze docenten geven ons echt het gevoel dat we een verschil kunnen maken in die toekomst. Dat geeft mij het gevoel dat wij NEW GEN ICT zijn; letterlijk de volgende generatie ICT professionals.

Michael

Student

quote icon left

De toekomst kan abstract aanvoelen en ver weg lijken, totdat je docenten ontmoet die je laten voelen dat jij echt een grote invloed op die toekomst kunt hebben. Aan jou de taak om dat ook echt te doen.

quote icon right

Het praktijkgerichte; we maken dingen en we onderzoeken waarom dingen niet werken. Wat ik persoonlijk het leukst vind: uitvinden hoe mensen het beste leren. Ik probeer elke student zoveel mogelijk persoonlijk te coachen.

Wij zijn een erg open en praktische HBO-opleiding. We hebben veel contacten met bedrijven en die hebben veel vraagstukken uit de praktijk. Wij zoeken mee naar de antwoorden en doen zo kennis op, net als zij. Als neutrale partij helpen we zo meerdere bedrijven en leren veel in korte tijd.

Nou, bijvoorbeeld bij zorgrobots zie je dat ze wel gekocht worden, maar niet gebruikt. Dan willen wij weten waarom. Wij ontdekten dat de robots niet goed de weg konden vinden in gebouwen. Dan gaan wij op zoek naar een werkbare oplossing. In een lectoraat-project.

Bij elk project krijg je wel onverwachte antwoorden of feedback van de organisatie die je helpt. Het zijn juist die antwoorden die voor jou als student en toekomstige ICT ’er interessant zijn en je iets leren: omgaan met nieuwe factoren. Improviseren.

Als lector heb ik een sturende rol, maar ik doe graag zelf mee. Net als mijn collega’s de docenten. Ze geven les, ze coachen of ze doen onderzoek en dat zoveel mogelijk samen met de studenten.

Tot op zekere hoogte zijn ze partner. Maar je bent er als lector natuurlijk wel om ze iets te leren, dus de grote lijnen blijven bij ons liggen.

Ja en nee. Het lesgeven heeft inhoudelijk niets met het onderzoek te maken. Maar we leggen hen ook vragen uit het onderzoek voor. Wij bekijken vervolgens of we met hun antwoorden het onderzoek kunnen helpen. Dus ook daar werken we vanuit de praktijk.

Teade

Lector High Tech Embedded Software

quote icon left

We zijn een opleiding vol open mensen die gaan voor inhoud. Verschillende generaties van mensen die open staan voor nieuwe dingen en andere visies, verschillende manieren van leren en informatie verzamelen. Dat geeft een bijzondere dynamiek.

quote icon right